Žijem lesem - Lesní mateřská škola, Lesní klub, Komunitní škola

Komunitní škola

Obecné (pro koho je určena):

Nejsme komerční projekt, škola vznikla pro naše děti. Dětem vytváříme bezpečné a podnětné prostředí a vzděláváme je tak, jako by byly všechny naše vlastní. Předáváme jim tedy vše nejlepší formou pro dané dítě, snažíme se v každém rozvíjet jeho vlastní potenciál a dám mu alespoň základy v tom dalším.

Škola funguje v rámci tzv. komunitního vzdělávání (není zapsaná v žádném rejstříku škol), pro děti zapsané k individuálnímu (domácímu) vzdělávání na svých kmenových školách. Spolupracujeme s Asociací domácího vzdělávání, která děti zapisuje do vhodných škol s portfoliovým přezkoušením, které probíhá pololetně v prostorách naší školy (1. - 5. třída) a od 6. třídy v prostorách koordinátorky pro druhý stupeň.

Portóliové přezkoušení - děti si vedou své vlastní portólio aktivit a informací, které pak společně s rodičem odprezentují přezkušovateli. Děti se obvykle na tento den velmi těší a mají ho jako malou slavnost.

V roce 2023/2024 máme děti v 1. - 6. třídě v rozsahu docházky 3 – 5 dní v týdnu. Děti jsou sdruženy do skupin v tzv. trojročích, tedy 1. - 3. třída, 4. - 6. třída a 7. - 9. třída. Dle potřeb jsou skupinky i různě namíchané.

Vycházíme z RVP a ŠVP jednotlivých kmenových škol, a plníme je tak, aby se děti v případě potřeby mohly přesunout do běžné ZŠ (v případě 5denní docházky).

Zázemí:

Zázemí Lesní komunitní školy je v právě rekonstruované přízemní budově prvorepublikové budovy ve Slapech u Tábora. Jsou zde dvě velké třídy vytápěné krbovými kamny. Aby děti neztratily kontakt s živly a pochopily zákonitosti, jak vzniká teplo, spolupracují na přípravě dřeva a pomáhají rozdělávat a udržovat oheň v kamnech.

V hlavní třídě je i velká kuchyň, kterou aktivně využíváme.

K dispozici je i velká zahrada, která se buduje, jako přírodní, k dispozici je dětem velké teepeee a velké hřiště, kde tráví doslova každou volnou chvilku. K dispozici jsou i velké záhony na zahradničení. Zahrada je koncipovaná jako přírodní a tzv. jedlá. K dispozici je menší les v 5 min dochozí vzdálenosti a velký rozsáhlý les vzdáleny 15 min. Autobusová zastávka je přímo u vchodu do školy.

Individuální přístup:

  • Klademe důraz na respektování individuálních potřeb dítěte. Vycházíme z předpokladu, že je každé dítě jiné a vyžaduje odlišné podněty k výuce a ke svému rozvoji obecně. Průvodce využívá potenciál uložený v každém dítěti k podpoře vzájemného učení. Umožňujeme dětem se svobodně rozhodovat a nést za svou volbu odpovědnost. Chybu vnímáme jako skvělý prostředek k učení.
  • Při plánování práce průvodce systematicky sestavuje výuku s ohledem na cíle stanovené v RVP se zohledněním individuálních možností a potřeb dítěte.

Samostatnost a zodpovědnost:

  • Děti vedeme k samostatnosti a zodpovědnosti.
  • Děti mají mnoho příležitostí ke svobodné volbě, zažít důsledky svého rozhodnutí.
  • S dětmi často vedeme rozhovory v kroužku.
  • Společně tvoříme pravidla, která respektujeme a diskutujeme o nich.
  • Děti mají svá práva, ale i povinnosti v péči o prostory školy.

Hodnocení:

  • Děti nehodnotíme ani neporovnáváme s ostatními, respektujeme, že dítě je tam, kde právě je.
  • Používáme formativní hodnocení a klademe důraz na sebehodnocení.
  • Setkáváme se i na společném setkání P-R-D (průvodce-rodič-dítě), kde si společně povídáme o tom, kde se dítě právě nachází, kam směřujeme a proč.
  • Místo vysvědčení si s dětmi povídáme o tom, kde se nachází, kolik cesty urazily od začátku školního roku, kolik jim toho zbývá, jak se v tom cítí a co potřebují, aby se cítily lépe nebo aby se dostaly dál.

Projektová výuka:

  • Předměty jako jsou přírodopis, zeměpis, dějepis atd. se učíme v tzv. projektech. Trávíme daným tématem celý jeden den v týdnu a jdeme do hloubky, tvoří se tak ucelené bloky, ve kterých děti v souvislostech spojí teorii a praxi, včetně trivia.
  • Podporujeme kritické myšlení a schopnost tvořivě se vypořádat se situacemi a prostředím, ve kterém žijí.
  • Pracujeme individuálně i společně v týmu.
  • Vyhledáváme a třídíme informace.
  • Vytváříme myšlenkové mapy, spojujeme si informace, diskutujeme.
  • Tvoříme modely, experimentujeme, objevujeme.
  • Navštěvujeme výstavy, muzea,…
  • Děti si vedou svá portfolia a deníky, kam si zaznamenávají výstupy a vše, co projekt přináší.
  • Portfolia slouží jako podklad k pololetnímu přezkoušení.

Motivace:

  • Průvodci děti vedou k uvědomění vlastního rozvoje a jejich zodpovědnosti za něj.
  • Nepředkládáme řešení, podporujeme hledání řešení.
  • Nabízíme dětem aktivity podporující objevování, experimentování a kladení otázek.
  • Podporujeme tvořivost, využíváme zážitkové a problémové učení.
  • Vedeme děti k pozitivnímu sebepojetí a podpoře sebevědomí.
  • Vytváříme reálné situace, v nichž děti aplikují to, co se ve škole naučily. Používáme strategie, které pomáhají dětem porozumět hranicím a pravidlům, učí děti respektovat práva ostatních.

Venku:

  • Trávíme hodně času venku - podporujeme soustředěnost ve výuce dostatečným pohybem a uvolněním na čerstvém vzduchu. Ráno před výukou si vždy zahrajeme míčovou nebo jinou pohybovou hru. Přestávky zpravidla trávíme venku. Děti si hrají na zahradě, hřišti, jezdí na kolech,...
  • Přestávky jsou tu pro děti, jsou dostatečně dlouhé, aby se děti uvolnily, vyběhaly. Velká přestávka je minimálně 30min.

Komunikace:

  • Základem našeho přístupu je respektující komunikace průvodce s dětmi i s rodiči.
  • Podporujeme vzájemnou respektující komunikaci mezi dětmi.
  • Scházíme se v kroužku několikrát týdně, děti jsou vedeny k rozlišování a pojmenovávání svých pocitů, mají možnost vyjádřit svůj vlastní názor a argumentačně jej rozvíjet.

Předměty

Čtení a psaní

S dětmi čteme metodou, která jim individuálně nejlépe vyhovuje (genetická, analyticko-syntetická). S dětmi rozvíjíme čtenářskou gramotnost. Píšeme primárně písmem Comenia script, pokud rodič / dítě neprojeví zájem o vázané písmo.

Matematika

Na prvním stupni využíváme metod hejného matematiky a vhodně doplňujeme o prvky klasické matematiky. Na druhém stupni pokračujeme s rozvojem matematických dovedností s klasickými učebnicemi, tak aby děti byly připraveny na přijímací zkoušky na střední školy.

Prvouka

Pozorujeme svět kolem nás, zkoumáme, experimentujeme, objevujeme… Tvoříme z jednotlivých témat projekty, vyhledáváme informace, pracujeme s různými zdroji, propojujeme informace, diskutujeme, spolupracujeme i pracujeme samostatně.

Anglický jazyk

Výuka angličtiny probíhá jednou týdně, dle úrovně dětí. Konverzace v angličtině probíhá jednou týdně během terénního dne a jednou měsíčně během výtvarné výchovy, která probíhá v angličtině.

Výchovy

Často tvoříme z nejrůznějších materiálů, kreslíme, plstíme, vyřezáváme, zpíváme, posloucháme hudbu.

Tělocvik jako takový u nás nenajdete. S dětmi ale často vyrážíme na kola, na túry, hrajeme denně míčové hry (fotbal, basketball, vybíjená,..)

Hrajeme divadlo, učíme se básničky a písničky.

U dětí rozvíjíme praktické dovednosti, a to v naší dílně, na zahradě i u šicího stroje či v kuchyni. Často si vaříme z vlastních výpěstků, pečeme pravidelně domácí chleba a další dobroty.

Přírodopis, dějepis, zeměpis, chemie, fyzika

Předmětu se věnujeme jedno celé dopoledne v týdnu – projektově (viz projektová výuka).

Klademe důraz na podstatné informace a pochopení základních principů. Neklademe důraz na encyklopedické znalosti, ale učíme se hledat informace a pracovat s nimi.

Terénní den

Jeden den v týdnu děti tráví vždy venku v terénu. Zaměřují se na sociální a komunikační dovednosti, učí se jak fungovat ve skupině, řešit konflikty, spolupracovat, společně tvořit, řešit problémy a nástrahy. Poznávají koloběh života v přírodě a jejich zákonitostí. Během tohoto dne se děti domlouvají s průvodcem i v angličtině.

Exkurze

Často jezdíme na exkurze do muzeí, na výstavy, do divadel. Věříme, že spojení reálného zážitku a prožitku dětem pomáhá uchopit probíranou látku či ji rozšířit a probloubit o další poznání.

Domácí úkoly

Záleží na domluvě s rodiči, zda chtějí, aby doma ještě pracovaly a procvičovaly se. Jsou zcela dobrovolné. Dětem, které chtějí doma procvičovat zadáváme krátké úlohy, které jim zaberou 10-15min denně.

HARMONOGRAM DNE

8:00 – 8:45 příchod, venkovní pohybové aktivity (míčové, běhací, zahřívající) / uvnitř
8:45 – 9:00 Ranní kruh
9:00 – 10:30 1. blok
10:30 – 11:00 Přestávka společná
11:00 – 12:30 2. blok
12:30 – 12:40 Evaluační kruh
12:40 – 13:00 Oběd
13:00 – 16:00 Družina (aktivity dle počasí – sport, zahradničení, tvoření, volná hra)
13:00 – 14:00 Odpolední blok (2* v týdnu 6. třída)

Průvodci

Naši průvodci nejsou všichni vystudovaní pedagogové pro ZŠ, jsou to VŠ vzdělaní lidé, kteří jsou nadšení pro alternativní vzdělávání dětí. Baví je práce s dětmi, využívají alternativní metody vzdělávání, sami se neustále vzdělávají. Více o našich průvodcích v záložce Náš tým.

Přihlášky:

Děti je možné přihlašovat i v průběhu roku - dle volné kapacity.

Přihláška k přijetí dítěte

Zápisy:

Zápis probíhá v následujících krocích:

  1. návštěva školy rodiče a dítěte
    • seznámíme vás s vizí školy, vzdělávacím konceptem a principy, ve které věříme
    • zjistíme soulad našich a vašich představ
    • seznámíte se s průvodci a prostředím školy
  2. vyplnění přihlášky
  3. domluvení adaptace před samotným nástupem

Schůzku si domluvte na jana@zijemlesem.cz nebo na tel 721 643 784.

Školné:

Školné na školní rok 2023/2024 se odvíjí od od počtu dní v týdnu, které dítě do školy dochází.

2 dny v týdnu 3 800 Kč / měsíc
3 dny v týdnu 5 500 Kč / měsíc
5 dní v týdnu 6 600 Kč / měsíc

Přihláška k přijetí dítěte

Spolufinancováno Evropskou unií a MŠMT
Spolufinancováno Evropskou unií
Město Tábor
Činnost je podporována městem Tábor
ALMŠ - Asociace lesních mateřských škol
Jsme členem Asociace lesních mateřských škol
Vývoj webových aplikací - ladislavbenak.cz Vytvořil Ladislav Benák